ORANG BAIK

 Orang baik tidak akan berhenti berbuat baik, meskipun kebaikannya tidak dihargai. Sebab yang dia cari bukan balasan dari manusia tetapi balasan dari Allah ﷻ.

Orang baik selalu peduli terhadap sesamanya. Meskipun banyak orang yang tidak senang dengan apa yang dia lakukan.

Orang baik selalu mendahulukan kepentingan orang lain berbanding kepentingannya sendiri. Hal ini kerana dia yakin dengan membantu orang lain, Allah akan memberikan pahala yang berlimpah.

Orang baik itu tetap baik, meskipun tidak terlihat oleh mata manusia. Sebab dia yakin bahawa Allah menilainya dengan pahala, menggugurkan dosa-dosanya dan memberinya ampunan melalui kebaikan yang dia lakukan.

Orang baik akan terus berbuat baik, kerana dia berbuat kebaikan bukan untuk dinilai oleh manusia, melainkan hanya mengharap redha dan kasih sayang Allah semata-mata.

Orang baik selalu menyenangkan ketika dia hadir di tengah-tengah manusia. Jika dia pergi, manusia pun merindukannya. Jika dia datang kembali, manusia merasa gembira dan bahagia.

Oleh itu, jadilah orang baik. Walaupun tidak semua orang menganggap kita baik, bukan penilaian manusia yang kita harapkan tetapi penilaian Allah ﷻ.

Allah ﷻ berfirman:

فَاٰتٰىهُمُ اللّٰهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْاٰخِرَةِ ۗ وَاللّٰهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِيْنَ.

"Maka Allah memberi mereka pahala di dunia dan pahala yang baik di akhirat. Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan."

(Surah Ali 'Imran: 148)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...