Kek Swiss Roll

Kek Swiss Roll
Kek Swiss Roll

Bahan-Bahan:
Bahan A

  • 5 kuning telur
  • 50g minyak
  • 50g susu segar
  • 20g gula kastor
  • 85g tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
Bahan B 
  • 5 biji putih telur
  • 60g gula kastor
  • 1 sudu teh cream of tartar
Cara Membuat:
  1. Putar kuning telur dan gula hingga sebati. Masukkan minyak putar sebati.
  2. Masukkan susu putar lagi. Masukkan tepung, gaul hingga sebati kemudian ketepikan.
  3. Dalam mangkuk lain putar putih telur bersama cream of tartar hingga berbuih.
  4. Masukkan gula, putar hingga kembang dan gebu (bila terbalikkan mangkuk adunan tak jatuh).
  5. Ambil 1/3 cawan adunan putih telur, kemudian tuang ke dalam adunan kuning telur. Gaul sebati.
  6. Kemudian tuang semua bahan adunan putih telur ke dalam adunan kuning telur. Gaul bahan hingga sebati dengan cara kaup balik.
  7. Alas loyang dengan kertas minyak dan tuang adunan. Bakar 160’c selama 25 minit (ikut oven masing-masing).
  8. Bila dah masak, biarkan sejuk seketika. Kemudian barulah disapu frosting dan gulung kek dengan rapi.

Resepi Siakap Kengsom

Siakap Kengsom
Siakap Kengsom

Bahan-bahan:
  • 1 ekor siakap (siang dan cuci bersih )
  • 1 biji bawang besar
  • 10 tangkai cili padi (campur merah dan hijau )
  • 1 ketul kunyit hidup (sebesar ibu jari )
  • 1 ikat daun kesum
  • 2 gelas air (untuk kuah )
  • Sedikit belacan
(Blend semua bahan di atas )
  • Nenas 1biji (potong ikut suka)
  • Buah tomato 2biji belah 4
  • Kangkung potong
Caranya: 
  • Masuk kan semua bahan blend ke dalam kuali,
  • Masuk kan air dan sedikit asam jawa masak sampai mendidih,kecil kan api masuk kan ikan masak smpai ikan betul2 masak....masuk kan kangkung,buah tomato dan nenas.last skali masuk kan gula dan garam.

Selamat mencuba

Olahan semula AA KITCHEN

SAMBAL SOTONG SEDAP

sambal sotong
sambal sotong

  • Sotong dibersihkan
  • Bawang besar dipotong bulat
Bahan tumis:
  • Bawang merah di blend
  • Bawang putih diblend
  • Cili kisar
  • Asam jawa
  • Garam
  • Gula
  • Secukup rasa
  • Sedikit kicap manis utk mencantikkan sambal
Cara-cara:
Tumis bahan kisar,masukkan cili kisar,tumis hingga garing,masukkan pes asam jawa,garam gula secukup rasa,masukkan bawang yg dipotong bulat,masukkan sedikit kicap manis ,last masukkan sotong..

Kredit Resepi : ig Rosehayatie 

Cafe Kopi & Bunga, Sungai Petani

 

cafe Kopi & Bunga
cafe Kopi & Bunga
Peminat-peminat kopi boleh la nak cuba kopi di cafe Kopi & Bunga ni yang terletak di Sungai Petani Kedah. Selain peminat kopi, peminat bunga pun boleh terjah ke sini. Cafe ni hasil gabungan cafe dan bunga, sebab tu la depa panggil cafe ni Kopi & Bunga. So aku rasa mesti ramai pompuan ja yang dok mai sini..hihihihi..

Diantara menu yang ada di sini, semestinya la kopi kan... Signature kopi diorang ada dua. Korang boleh pilih sama ada kopi&bunga atau caramel macchiato. Standard kopi lain pun ada jugak la macam latte, mocha dan sebagainya. Selain kopi, depa juga ada jual makanan korean.

bunga-bungaan
bunga-bungaan
Selain nak beli makanan, korang boleh juga nak beli bunga. Masa aku datang sini tak boleh nak dine-in lagi..maklumlah nak kena ikut SOP covid19, jadi take away je la dulu.. lain kali kalau dah boleh dine-in, aku mai terjah balik kopi & bunga ni. Kali ni aku just beli signature coffee diorang yang dua ketul tu.
kopi&bunga coffee dan Iced caramel macchiato coffee
kopi&bunga coffee dan Iced caramel macchiato coffee

kopi&bunga coffee dan Iced caramel macchiato coffee
kopi&bunga coffee dan Iced caramel macchiato coffee
Kepada yang tercari-cari kat mana cafe Kopi & Bunga ni, aku sertakan untuk korang gps koordinat dan google map sebagai panduan korang.

GPS koordinat: 5°37'03.3"N 100°28'36.0"E atau 5.617594, 100.476673

AYAM MASAK BALI

AYAM MASAK BALI
AYAM MASAK BALI

Bahan-bahan:
  • 1 ekor ayam digoreng +garam kunyit
  • * 1 genggam cili kering
  • * 6 biji bawang besar
  • * 1 labu bawang putih
  • * 1 inci halia
  • * sedikit belacan (sebesar 1/2 ibu jari)
  • 8 batang serai dititik
  • 6 tangkai daun kari
  • 3 sudu besar gula
  • 2 sudu kecil garam
  • Kicap enaq secukupnya 
  • blend semua bahan bertanda *
Cara-cara:
1) panaskan minyak goreng ayam tadi, goreng serai hingga warna separa coklat
2) Masuk daun kari dan goreng hingga garing.
3) Masuk bahan blend dan tumis kesemuanya hingga wangi dan garing
4) Masuk gula, garam, sos cili, kicap..kicap tu masukkan sikit-sikit sampai dapat warna cantik merah maroon. Boleh juga nak campur kicap kipas udang masin dan manis.
5) Masuk ayam, gaul sebati dan masak lagi 10 minit.

Kredit resepi: layla
resepi asal : Puan Aisha Shukor

Makan Western food di Pallet Cafe, Sungai Petani

 Lama tak keluar rumah masa lockdown ni, lagi-lagi tak boleh rentas negeri, ditambah pulak tak boleh nak dine-in dekat kedai makan, maka blog ni pun terus mendapat kesan...awat taknya, dah tak boleh nak buat food hunter, takde la posting kedai-kedai makan yang aku dok terjah.

Sekarang dah boleh rentas negeri dan juga boleh dine-in, slow-slow la aku start balik misi terjah kedai makan. Jadi, kali ni aku nak bagitau hampa semua aku dah dine-in ke satu kedai western food yang terletak di Sungai Petani. Restoran western food ni depa panggil Pallet Cafe. Walaupun sebenarnya aku dah pernah buat posting pasal Pallet Cafe ni (klik sini), tapi aku nak juga wat posting lagi sekali pasai pallet cafe ni...lama tak menaip kannn... lepas geram sikit...

Kalau korang nak tengok menu-menu yang ada di Pallet Cafe ni, boleh refer posting aku yang lepas pasai Pallet Cafe ni. Untuk kali ni aku nak habaq kat hampa semua yang aku makan western food seperti dalam gambar di bawah ni. Semuanya sedap dan sempoi-sempoi belaka bak ang!

grilled lamb pasta
grilled lamb pasta

spaghetti meatball beef
spaghetti meatball beef

grilled lamb shoulder
grilled lamb shoulder

carbonara beef bacon
carbonara beef bacon

ice cappucino
ice cappucino

mocha freddo
mocha freddo
Sekali lagi kalau korang nak tahu lokasi Pallet Cafe ni dimana? Boleh buka balik posting lama aku pasai Pallet Cafe ni (KLIK SINI). Kat situ aku dah letakkan gps koordinat dan google map untuk rujukan korang.

Petua Lebatkan Rambut Nipis Atau Gugur

Siapa yang tidak mahu memiliki rambut lebat yang senang untuk digayakan untuk apa-apa style rambut yang kita mahu. Bagi mereka yang memiliki rambut jarang dan banyak gugur dan tidak lagi lebat, style rambut yang boleh digayakan adalah sangat terhad dan mungkin botak adalah yang terbaik bagi lelaki, tetapi bagaimana pula dengan perempuan yang berambut jarang? Mereka pasti pernah ada keinginan untuk melebatkan rambut mereka semula kan.

KACANG HIJAU
  • Ambil kacang hijau dan rendam sepanjang malam.
  • Kemudian tapiskan kacang hijau tadi dan ambil air dari kacang hijau tersebut.
  • Air kacang hijau itu kemudian disapu ke kulit kepala anda dan sila sapu dan picit kulit kepala anda pelahan-lahan.
  • Cara ini biasa digunakan oleh orang-orang zaman dahulu untuk menyuburkan semula kulit kepala dan merangsang pertumbuhan rambut yang baru.

DAUN PANDAN
  • Gunakan daun pandan yang sudah ditumbuk dan campurkan dengan sedikit air dan perah.
  • Ambil santan dan campurkan dengan pandan tadi dan kacau sehingga rata.
  • Biarkan setengah hari dan anda boleh ambil campuran bahan tadi dan sapukan pada rambut anda.
  • Biarkan untuk selama lebih kurang 45 minit (lagi lama lagi bagus) sebelum bilas dengan air.
  • Lakukan seberpa kerap yang boleh bagi mendapatkan hasilnya.

MINYAK KELAPA HIJAU

  • Lebatkan rambut anda dengan gunakan minyak kelapa hijau dan sapukan pada rambut dan biarkan semalaman sebelum bilas dengan air bersih.
  • Lakukan beberapa kali dan lihat hasilnya.

DAUN LIDAH BUAYA

  • Gunakan lidah buaya dan daun bunya raya yang telah ditumbuk sehingga hancur.
  • Kemudian sapukan dan perap bahan-bahan tadi pada rambut anda dan biarkan selama lebih kurang sejam sebelum bilas dengan air.
  • Lakukan 3 atau 4 kali seminggu.

BUAH NANAS
  • Ambil buah nanas dan kisarkan sehinggan menjadi seperti jus dan biarkan selama sehari.
  • Selepas itu, anda boleh sapukan jus nanas tadi ke kepala anda dan biarkan selama lebih kurang setengah jam.
  • Sila lakukan 3,4 kali seminggu dan tengok ada perubahan atau tidak.

VITAMIN NATURAL

  • Benda yang anda makan juga memainkan peranan dalam cara lebatkan rambut anda dengan berkesan.
  • Ambil banyak makanan yang mengandungi Vitamin seperti Vitamin A, vitamin B atau vitamin D.
  • Banyakan makan sayuran hijau dan buah-buahan sebab ia mengandungi nutrisi yang menguatkan akar rambut anda.

SYAMPU RAMBUT HERBA

  • Sila gunakan syampu rambut yang terdiri daripada herba-herba dan bahan-bahan neutral asli.
  • Gunakan dengan kerap dan secara berkala dan tengok hasilnyan selepas 2,3 bulan.
  • Elakan menggunakan syampu rambut yang mengandungi banyak bahan kimia 

PETUA UNTUK HILANGKAN GASTRIK

Gastrik ni disebabkan perut kita terlalu berasid. Jadi untuk neutralkan asid, kita perlu cari makanan yang bersifat sedikit alkali. 4 makanan yang membantu mengurangkan sakit gastrik anda, termasuk :

Pisang
Pisang tinggi kandungan potassium dan mempunyai nilai pH yang tinggi.
Pisang juga mempunyai komponen yang membantu dinding perut untuk menghasilkan lebih banyak mukus. Mukus ini melindungi dinding dalam perut dan mengurangkan kerosakan dalam perut yang disebabkan oleh asid gastrik...
Pisang yang terlebih masak mempunyai nilai pH yang lebih tinggi. pH yang tinggi bermaksud ia bersifat alkali. Boleh lah anda cuba pisang yang sedikit kehitaman untuk kurangkan sakit gastrik...

Susu sejuk
Susu adalah tinggi kandungan kalsium. Kalsium membantu mengelakkan pembinaan asid dan menyerap lebihan asid yang tidak diperlukan.susu bantu hilangkan atasi gastrik sakit perut
Susu sejuk pula membantu melegakan sedikit rasa perit gastrik.
Boleh lah buat banana milk shakes untuk legakan gastrik...

Bunga cengkih

Bunga cengkih adalah untuk digigit semasa gastrik.
Bunga cengkih membantu melancarkan perjalanan makanan ke arah perut dan meningkatkan penghasilan air liur. Air liur akan membantu proses penghadaman.bunga cengkih hilangkan atasi gastrik sakit perut
Jika anda gastrik, gigit satu bunga cengkih, dan biarkan kejap dalam mulut. Ia akan membantu mengurangkan keasidan perut dan memberi sedikit kelegaan...

Halia
Halia membantu penghasilan mukus yang membantu mengurangkan keasidan perut. Kunyah halia atau rebus halia dalam air, dan minum air halia untuk kelegaan gastrik..

PETUA HILANGKAN KARAT PADA KUALI DAN PERIUK​

 Jom, cuba mana-mana cara berikut :

1. Cuka dan Garam
Hilangkan karat di periuk, kuali dan belangga anda dengan membersihkannya dengan campuran cuka dan garam, kemudian dijemur sehingga kering.

2. Sos Tomato
Sapukan di tempat yang karat dan biarkan selama 2 jam. Kemudian bilas hingga bersih.

3. Kulit Kentang
Letakkan kulit kentang di dalam periuk yang berkerak dan isikan air separuh daripada periuk itu. Kemudian, letakkan di atas api. Tunggu sehingga didih dan toskan. Anda akan lihat kerak di periuk itu akan tanggal dengan sendirinya.

4. Asam Jawa
Caranya ambil segenggam asam jawa dan masukkan ke dalam kuali atau periuk berkarat yang ingin dicuci itu.
Gosok permukaan kuali atau periuk menggunakan asam jawa tadi dan lakukan sehinggan kesan karat hilang dan bilas hingga bersih.

5. Pencuci Pinggan
Caranya, sebelum memasak sapukan dahulu bahagian luar periuk dengan pencuci pinggan. Setelah siap memasak, cuci periuk dengan penggosok.

6. Baking Soda dan Air
Kadang-kadang apabila memasak kita cuai, jadi ada tanda hangus pada periuk. Cara hendak hilangkannya masukkan sedikit baking soda campur sedikit air dan biarkan beberapa jam. Kemudian, bersihkan periuk seperti biasa.

Petua Menghalau Lipas Dirumah

  1.  Lipas suka sampah terutama yang ada sisa makanan. Buang sampah keluar daripada rumah setiap kali keluar rumah atau sebelum masuk tidur. Jika tidak dapat berbuat demikian, ikat atau tutup bekas sampah di dalam rumah kemas² supaya lipas tidak terhidu.
  2. Ambil sabun mandi jenis buku yang wangi, potong kecil-kecil dan letakkan di kawasan lipas suka bertandang. Lipas tidak suka bau wangi.
  3. Selain sabun boleh gantikan dengan hirisan lemon atau limau nipis. Setelah kering, gantikan dengan yang baru.
  4. Selain itu, untuk bau harum semula jadi yang tidak disukai lipas, campurkan hirisan daun pandan dengan serbuk teh. Letakkan di tempat yang ada lipas.
  5. Untuk menghalang lipas membiak, ambil beberapa biji buah pelaga dan letakkan di kawasan yang ada lipas.
  6. Jika rumah anda ada terlalu banyak lipas, boleh halau menggunakan kentang. Ambil beberapa biji kentang, rebus hingga empuk, lenyekkan dan campurkan dengan sedikit serbuk penaik. Bentukkan bulat-bulat seperti ubat gegat dan letakkan di tempat yang banyak lipas.
  7.  Untuk membunuh lipas, ambil pangkal atau hujung timun dan letakkan di kawasan yang ada lipas.

Kisah Ukasyah dengan Nabi Muhammad S.A.W

 Allahuma Solli'alaa Sayyidina Muhammad
Wa'AlaAli Sayyidina Muhammad. 
Cerita yang tak pernah ada bosannya 
Mohon Baca yaa...
Sangat Mengharukan...

Kisah ini terjadi pada diri Rasulullah SAW sebelum wafat.
Rasulullah SAW telah jatuh sakit agak lama, sehingga keadaan baginda sangat lemah.
Pada suatu hari, Rasulullah SAW meminta Bilal memanggil semua Sahabat datang ke Masjid. Tidak lama kemudian, penuhlah Masjid dgn para Sahabat.
Semuanya merasa rindu setelah agak lama tidak mendpt Taushiyah dari Rasulullah SAW.
Baginda duduk dgn lemah di atas mimbar. Wajahnya terlihat pucat,
menahan sakit yg tengah dideritanya.
Kemudian Rasulullah SAW bersabda: "Wahai sahabat2ku semua. Aku ingin bertanya, apakah telah aku sampaikan semua kpdmu,
bahwa sesungguhnya Allah SWT itu adalah satu2nya Tuhan yg layak disembah?"
Semua Sahabat menjwb dgn suara bersemangat,
"Benar wahai Rasulullah,
Engkau telah sampaikan kpd kami bahwa sesungguhnya Allah SWT adalah satu2nya Tuhan yg layak disembah."
Kemudian Rasulullah SAW bersabda:
"Persaksikanlah ya Allah. Sesungguhnya aku telah menyampaikan amanah ini kepada mereka."
Kemudian Rasulullah SAW bersabda lagi,
dan setiap apa yg Rasulullah sabdakan selalu dibenarkan oleh para sahabat.
Akhirnya sampailah pada satu pertanyaan yang menjadikan para Sahabat sedih dan terharu. 
Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya,
aku akan pergi menemui Allah SWT,
Dan sblm aku pergi,
aku ingin menyelesaikan segala urusan dgn manusia.
Maka aku ingin bertanya kepada kalian semua.
Adakah aku berhutang kepada kalian?
Aku ingin menyelesaikan hutang tersebut.
Karena aku tidak mau bertemu dgn Allah SWT dalam keadaan berhutang dgn manusia."
Ketika itu semua para Sahabat diam,
dan dalam hati masing2 berkata "Mana ada Rasullullah SAW berhutang dengan kita? Kamilah yg banyak berhutang kepada Rasulullah".
Rasulullah SAW mengulangi pertanyaan itu sebanyak 3 kali.
Tiba2 bangun seorang lelaki yg bernama UKASYAH,
seorg sahabat, bekas samseng sblm masuk Islam, dan
dia berkata:
"Ya Rasulullah...
Aku ingin sampaikan masalah ini.
Seandainya ini dianggap hutang,
Maka aku minta engkau selesaikan. Seandainya bukan hutang, maka tidak perlulah engkau berbuat apa2".
Rasulullah SAW berkata: "Sampaikanlah wahai Ukasyah".
Maka Ukasyah pun mulai bercerita:
"Aku masih ingat ketika perang Uhud dulu, suatu ketika engkau menunggang kuda, lalu engkau pukulkan cemeti ke belakang kuda.
Tetapi cemeti tsb tidak kena pada belakang kuda,
Tapi terkena pada dadaku,
Kerana ketika itu aku berdiri di belakang kuda yg engkau tunggangi wahai Rasulullah".
Mendengar itu,
Rasulullah SAW berkata: "Sesungguhnya itu adalah hutang wahai Ukasyah. Kalau dulu aku pukul engkau,
Maka hari ini aku akan terima hal yg sama."
Dengan suara yang agak tinggi,
Ukasyah berkata: "Kalau begitu aku ingin segera melakukannya wahai Rasulullah."
Ukasyah se akan2 tidak merasa bersalah mengatakan demikian. 
Sedangkan ketika itu sebahagian sahabat berteriak marah kepada Ukasyah. 
"Sungguh engkau tidak berperasaan Ukasyah. Bukankah Baginda sedang sakit..!!?
Ukasyah tidak menghiraukan semua itu.
Rasulullah SAW meminta Bilal mengambil cemeti di rumah Fatimah, anaknya.
Bilal meminta cemeti itu dari Fatimah,
Kemudian Fatimah bertanya: "Untuk apa Rasulullah meminta cemeti ini wahai Bilal?"
Bilal menjwb dengan nada sedih: "Cemeti ini akan digunakan Ukasyah untuk memukul Rasulullah."
Terperanjat dan menangislah Fatimah, seraya berkata:
"Kenapa Ukasyah hendak memukul Ayahku Rasulullah?
Ayahku sedang sakit,
kalau mau memukul,
pukullah aku anaknya".
Bilal menjawab: "Sesungguhnya ini adalah urusan antara mereka berdua".
Bilal membawa cemeti tersebut ke Masjid lalu diberikannya kepada Ukasyah.
Setelah mengambil cemeti itu,
Ukasyah menuju ke hadapan Rasulullah. 
Tiba2, Abu Bakar berdiri menghalangi Ukasyah sambil
berkata: "Ukasyah... kalau kamu hendak memukul,
pukullah aku..!!
Aku adalah orang yang pertama beriman dgn apa yg Rasulullah SAW sampaikan.
Akulah sahabatnya di kala suka dan duka.
Kalau engkau hendak memukul,
maka pukullah aku".
Rasulullah SAW bersabda: "Duduklah wahai Abu Bakar.
Ini urusan antara aku dgn Ukasyah".
Ukasyah menuju ke hadapan Rasulullah SAW. Kemudian Umar bin Khattab berdiri menghalangi Ukasyah sambil berkata:
"Ukasyah...
kalau engkau mau mukul, pukullah aku.
Dulu memang aku tidak suka mendengar nama Muhammad,
bahkan aku pernah berniat untuk menyakitinya.
Itu dulu. Sekarang, tidak boleh ada seorang pun yg boleh menyakiti Rasulullah Muhammad SAW.
Kalau engkau berani menyakiti Rasulullah,
maka langkahi dulu mayatku..!!"
Lalu dijawab oleh Rasulullah SAW:
"Duduklah wahai Umar. Ini urusan antara aku dengan Ukasyah".
Ukasyah menuju ke hadapan Rasulullah, dan tiba2 berdirilah Ali bin Abu Talib, sepupu sekaligus menantu Rasulullah SAW.
Dia menghalangi Ukasyah sambil berkata: "Ukasyah, pukullah aku saja.
Darah yang sama mengalir pada tubuhku ini wahai Ukasyah".
Lalu dijawab oleh Rasulullah SAW:
"Duduklah wahai Ali,
ini urusan antara aku dengan Ukasyah".
Ukasyah semakin dekat dgn Rasulullah SAW. Tiba2 tanpa disangka, bangkitlah kedua cucu kesayangan Rasulullah SAW yaitu Hasan dan Husen. 
Mereka berdua memegangi tangan Ukasyah sambil memohon...
"Wahai Pak cik,
pukullah kami Pak cik, nenda kami sedang sakit,
Pukullah kami saja wahai Pak cik,
sesungguhnya kami ini cucu kesayangan Rasulullah SAW.
Dengan memukul kami, sesungguhnya itu sama dengan menyakiti nenda kami,, wahai Pak cik."
Lalu Rasulullah SAW berkata: "Wahai Cucu2 kesayanganku, duduklah kalian.
Ini urusan nenda dengan Pak cik Ukasyah".
Begitu sampai di tangga mimbar,
dengan lantang Ukasyah berkata:
"Bagaimana aku mau memukul engkau ya Rasulullah. Engkau duduk di atas dan aku di bawah. Kalau engkau mau aku pukul, maka turunlah ke bawah sini..!!"
Rasulullah SAW memang manusia terbaik. Kekasih Allah itu meminta beberapa sahabat memapahnya ke bawah. Rasulullah SAW didudukkan pada sebuah kursi,
lalu dengan suara tegas Ukasyah berkata lagi:
"Dulu waktu engkau memukul aku, aku tidak memakai baju,
Ya Rasulullah."
Para sahabat sangat geram mendengar perkataan Ukasyah.
Tanpa berlengah2 dalam keadaan lemah, Rasulullah SAW membuka bajunya. Kemudian terlihatlah tubuh Rasulullah yg sangat indah; tetapi ada beberapa ketul batu terikat di perut Rasulullah, pertanda Rasulullah sedang menahan lapar...
Kemudian Rasulullah SAW berkata:
"Wahai Ukasyah,
Segeralah dan janganlah kamu berlebih2an.
Nanti Allah SWT akan murka padamu."
Ukasyah langsung menghambur menuju Rasulullah SAW,, Cemeti di tangannya di buangnya jauh2. Kemudian ia peluk tubuh Rasulullah SAW seerat2nya,, sambil menangis se mahu2nya...lalu ia berkata:
"Ya Rasulullah, Ampunilah aku,
Maafkanlah aku;
Mana ada manusia yg sanggup menyakiti engkau ya Rasulullah. Sengaja aku melakukan ini, agar aku dapat merapatkan tubuhku dengan tubuhmu...
Karena Engkau pernah mengatakan "Barang siapa yang kulitnya pernah bersentuhan denganku, maka diharamkan api neraka atasnya."
Seumur hidupku aku bercita2 dapat memelukmu.
Karena sesungguhnya aku tahu bahwa tubuhmu tidak akan dimakan oleh api neraka. 
Dan sungguhnya aku amat takut dengan api neraka.
Maafkan aku ya Rasulullah..."
Rasulullah SAW dgn senyum berkata:
"Wahai sahabat2ku semua, kalau kalian ingin melihat Ahli Syurga, maka lihatlah Ukasyah..!!"
Semua sahabat menitikkan air mata. Kemudian para sahabat berganti ganti memeluk Rasulullah SAW.
SEMOGA dengan membaca ini, Apabila Air mata Anda Menitis, ini membuktikan Kecintaan kita kepada Kekasih Allah SWT...
Dan Semoga Menjadi Saksi Kelak Di Hadapan Rasulullah
Bahawasanya Kita Cinta Kepada Baginda 

اللّٰهم صَلِّ عَلَی سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَی آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدﷺ

Allahumma Solli 'alaa Sayyidina Muhammad. 
Wa'AlaAli Sayyidina Muhammad

Semoga Allah SWT selalu meredhai kita semua. Aamiin...

SIBUKNYA RASULULLAH SAW DI PADANG MAHSYAR

Ada satu manusia yang di mana nantinya adalah orang yang paling sibuk di Akhirat
Sibuk untuk apa?
Iya, sibuk untuk menyelamatkan umatnya.
Siapakah dia?
Dia adalah Rasulullah Muhammad ﷺ*
Pada hari itu, seorang suami lari dari isterinya, isteri lari dari suaminya, anak lari dari orangtuanya, orangtua lari dari anaknya, pasangan lari dari pasangannya, sahabat lari dari sahabatnya
ﻟﻜﻞ ﺍﻣﺮﺉ ﻣﻨﻬﻢ ﻳﻮﻡ ﺍﻟﺪﻳﻦ
(Pada hari itu semua orang)
ﺷﺄﻥ ﻳﻐﻨﻴﻪ
(Sibuk mengurus diri sendiri).
Semua orang, Nabi Adam, Nabi Nuh, semua Nabi dan semua manusia pada hari itu sibuk dengan dirinya sendiri.
Tapi Rasulullah, satu-satunya orang yang pada hari itu sangat sibuk mondar-mandir. Sibuknya luar biasa. Beliau sibuk banget. Gimana sibuknya Rasulullah "
Ketika sedang di padang mahsyar Rasulullah langsung mencari, "Mana Umatku... Mana Umatku "
Dikumpulkanlah semua umatnya kemudian Nabi sujud kepada Allah dalam sujud yg sangat lama.
Hingga Allah mengatakan, "Ya Muhammad bangkitlah dari sujudmu, mintalah... Maka akan aku beri !"
"Ya Allah, aku tidak akan bangkit dari sujudku sebelum aku mendapatkan apa yang Engkau janjikan !"
"Wahai Muhammad, mintalah !"
"Ya Allah berikan aku kesempatan untuk memberi minum kepada umatku. Mereka kehausan Ya Allah, kasihan mereka kepanasan dibawah terik matahari."
Akhirnya Allah mengatakan, "Ya Muhammad, ini Telaga Al-Kautsar, beri minum kepada umatmu."
Beliau memanggil umat-umatnya untuk memberikan minum kepada mereka satu persatu.
"Wahai umatku.. Wahai umatku.."
Betapa luar biasa kepedulian Nabi kepada umatnya. Rasulullah padahal sudah dijamin masuk Syurga, Syurganya syurga Firdaus. Sudah ditunjukkan kepadanya nikmat Syurga Firdaus. Tapi beliau tak rela, beliau ingin umatnya ikut bersamanya merasakan nimatnya Syurga tersebut.
Ditampakkan kehadapan beliau, "Ini Firdaus.. Ini Syurgamu wahai Muhammad."
Nabi tak tersenyum sedikitpun.
Beliau bertanya lagi
"Umatku dimana Ya Allah, ini Firdaus.. Umatku dimana Ya Allah "
"Mereka di padang Mahsyar."
Nabi langsung keluar dari Syurga mencari umatnya.
Ia memberi minum satu persatu.
"Wahai umatku.. Wahai umatku.. umatku.."
Betapa bahagianya beliau...
Beliau ketemu umatnya tuh kayak ketemu sama kekasih lama
Terus memberi minum, sekali teguk kita takkan haus lagi selamanya.
Ketika seorang Ibu, Ayah, Kekasih meninggalkan kita, Rasulullah sibuk mencari kita.
"Dimana Fulan.. Dimana Fulan.."
Setelah memberi minum Rasulullah ﷺ sujud kembali.. Sujudnya lama sekali..
Sambil menangis dihadapan Allah.. "Ya Rabbi.. Ya Rabbi.. Ya Rabbi.."
Lalu Allah mengatakan
"Bangun Ya Muhammad. Akan ku berikan apa yg kamu minta."
"Ya Allah, selamatkanlah umatku dari sirath.."
Kata Allah "Maka tunggulah diujung sirath."
Nabi menunggu kita diujung sirath, sambil mengatakan,
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺳﻠﻢ ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺳﻠﻢ
"Ya Allah selamatkan.. Ya Allah selamatkan."
Maka yang amalnya banyak ia berhasil melewati sirath, ada juga yg jatuh ke dalam Neraka.
Ketika tahu umatnya masih banyak yg didalam Neraka, langsung ia sujud kembali dihadapan Allah, sujud yg sangat lama
Allah mengatakan "Ya Muhammad, bangkitlah, dari sujudmu. Apa yg kau inginkan "
"Ya Allah, selamatkanlah seseorang dari api Neraka yg didalam hatinya ada iman.. Walau sekecil biji kurma."
Akhirnya kata Allah "Selamatkan mereka."
Nabi langsung pergi ke pintu Neraka dan menyelamatkan mereka.
Ketika bertemu dgn Rasulullah mereka dalam keadaan habis disiksa luar biasa, wajah mereka, tubuh mereka rusak parah.
Rasulullah melihat mereka dengan air mata kasihan.
Memeluk mereka dan dipersilahkan masuk ke Syurga.
Setelah selesai, Nabi kembali ke hadapan Allah. Dibawah Arsy-Nya Nabi bersujud kembali yg lama. Dalam sujud lama itu kemudian Nabi menangis.
Ya Allah selamatkanlah umatku dari api neraka yang didalam hatinya ada iman sekecil biji jagung !"
Maka keluarlah lagi sekian ribu sekian juta umat Nabi Muhammad
Setelah itu Nabi kembali lagi ke Arsy Allah,
Ya Muhammad, bangkit. Apa yang engkau inginkan "
"Keluarkanlah umatku yg ada didalam neraka yg didalam hatinya ada iman sekecil biji sawi (Zarrah)"
Kata Allah "Aku izinkan."
Lari lagi Rasulullah ke Neraka menyelamatkan umatnya kembali.
Dan kembali bersujud lagi "Ya Allah,"
Kata Allah "Ya Muhammad, apa lagi ya Muhammad . Bukankah aku sudah menyelamatkan banyak dari umatmu..
"Ya Allah Demi kasih sayang-Mu yang engkau miliki. Selamatkanlah umatku yg mereka tidak punya amal, kecuali hanya mengatakan ﻻ ﺍﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ"
Kata Allah "Aku izinkan."
Nabi Muhammad kemudian lari lagi ke Neraka menyelamatkan kita dengan seizin Allah..
ﺍﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﻰ ﺳﻴﺪﻧﺎ ﻣﺤﻤﺪ ﻭﻋﻠﻰ ﺍﻝ ﺳﻴﺪﻧﺎ ﻣﺤﻤﺪ
Ya Rasulullah
Terkadang aku merenung
Masih pantaskah aku untuk merindukanmu.
Masih pantaskah aku mengharapkan syafaatmu.
Masih pantaskah aku untuk menunduk terpaku mengucapkan sholawat ketika namamu disebut.
Di tengah deretan kesalahan yang telah kuperbuat?
Di tengah rangkaian kelalaian yang ku ukir.
Di tengah kemaksiatan-kemaksiatan yang senantiasa menambah panjang deretan dosa-dosaku.
Ya Rasulullah Perkenankan aku mencintaimu semampuku
Dengan segala kelemahan dan kenaifanku
Dengan segala kealphaan dan kelalaianku
Ya Rasulullah
Aku memiliki mimpi
Kelak ketika di Yaumul akhir
Aku akan memanggil engkau jauh di sudut sana
Di antara jutaan lautan manusia
Aku akan berteriak: Ya Rasulullah, Ya Rasulullah!!
Dan aku berharap
Aku sungguh berharap
Engkau akan menoleh ke arahku, dan berkata “Itu umatku!”
Sungguh aku ingin ya Rasul
Aku ingin menjadi bagian dari barisan panjang umat yang mendapatkan syafaatmu
Aku ingin menjadi bagian dari umat yang tersenyum berdiri di belakangmu
Salam cinta dari kami
Salam rindu dari kami
Untukmu yaa sayyidina yaa Rasulullah..

Semoga bermanfa'at.Aamiin yarobbal alamin

RESEPI SERI MUKA DURIAN

SERI MUKA DURIAN
SERI MUKA DURIAN

Lapisan bawah:
  • 2 cwn beras pulut (basuh dan rendam selama 1 jam)
  • 2 cwn santan
  • 2 sdb minyak masak
  • Garam secukupnya
(beras pulut di tapis.. masukkan dalam loyang bersama bahan-bahan lain.. kukus hingga pulut masak)

Lapisan atas:
  • 1 cwn durian
  • 1/2 cwn tepung kastard
  • 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 sdb tepung beras
  • 2 cwn santan sederhana pekat
  • 1 cwn gula
  • 1 biji telur
  • Sedikit garam
  • Pewarna kuning
Cara-cara:
  • Blend semua bahan
  • Masukkan ke dalam periuk
  • Masak atas api kecil, kacau agak-agak periuk panas.. angkat
  • Tekan-tekankan pulut dan padatkan
  • Tuang bahan yang di masak tadi ke atas pulut tadi
  • Kukus 40 minit
  • Sejukkan dulu baru dipotong
Untuk nak kukus guna acuan:
Saya guna acuan lompang saiz besar
  • Acuan di sapu minyak
  • Pulut dilenyek ..
  • Masukkan dalam acuan.. tekan-tekankan.. ratakan.. isi pulut separuh acuan
  • Air kukus dah didih
  • Pulut dikukus dulu sekejap
  • Tuang adunan lapisan atas
  • Kukus 10 minit pertama api besar.. 5 minit last api sederhana..
  • Kuih dah sejuk baru keluarkan daripada acuan

kredit resepi : Noraslinda Md Radzi

MONKEY BREAD

MONKEY BREAD
MONKEY BREAD

Bahan A:
  • 240 gramtepung berprotein tinggi/tepung roti
  • 60 gram tepung kek
  • 5 gram yis kering
  • 20 gram gula
  • 4 gram garam
  • 1 biji kuning telur
  • 175 gram air
  • 20 gram mentega
Bahan B:
  • 40 gram mentega cair
  • 40 gram kacang walnut kisar +70 gram gula perang–digaulrata
  • 1 biji putih telur
Caranya:
  • Dalam mesin pemutar masukkan bahan A kecualimentega,putar sehingga menjadi doh,kemudian masukkan mentega putar lagi sehingga menjadi doh yang licin dan lembut.
  • Rehatkan doh sehingga mengembang dua kali ganda.
  • Ambil doh dan uli sedikit,bulat-bulatkan doh menjadi bebola kecil.
  • Golekkan doh didalam mentega cair,gaulkan dengan campuran badam dan gula kemudian golek-golekkan kedalam putih telur.Susun kedalam Loyang yang telah disapu mentega.
  • Rehatkan doh sehingga mengembang dua kali ganda.
  • Bakarpada suhu180°Cselama 20 minit.

kredi resepi: zila_norazila

Sup Ayam

Sup Ayam
Sup Ayam

Bahan-bahan:
  • 500 gm ayam di potong kecil-kecil
  • 1/2 batang lobak merah di potong 1 inc
  • 2 biji kentang di potong baji
  • 1 biji tomato belah 4
  • daun sup dan daun bawang di mayang halus
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 3 kuntum bunga cengkih
  • 2 biji pelaga
Bahan kisar:
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 ulas bawang merah
  • 3 biji buah keras
  • 1 sudu kecil jintan manis
  • 1 sudu kecil serbuk ketumbar
  • 1 sudu kecil jintan putih
  • 1 sudu besar lada hitam
Cara masak sup ayam:
  • Panaskan minyak dan tumis kulit kayu, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga dan semua bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak
  • Lepas tu masukkan ayam dan tunggu sekejap
  • Masukkan air anggaran 3 cawan dan biarkan merenih
  • Bila sup sudah mula mendidih, masukkan lobak merah dan kentang dan masak hingga empuk
  • Kemudian masukkan tomato dan perasakan dengan garam dan gula secukup rasa
  • Masukkan daun sup dan daun bawang bila hendak dihidang. 

BIHUN GORENG SINGAPORE

BIHUN GORENG SINGAPORE
BIHUN GORENG SINGAPORE 

BAHAN- BAHAN : 
  • 3-4bj bwg merah
  • 5-6bj bwg putih
  • 1 sudu kecil lada hitam
  • 2 sudu makan udang kering
  • 2 inchi halia
CARA MEMASAK : 
  • Blender lumat bahan yg tadi.
  • kopek kulit udang
  • rendam bihun bagi lembut(400gm)
  • kucai dipotong dalm 4cm (rm1) **jika ada lobak.. hiris halus memanjang Macam kucai. taruk dalam bihun pun lagi sedap. 
  • Dah siap blend
  • Tumis dengan minyak sehingga jadi keemasan/brown
  • Perasakan. Gula +garam+serbuk perasa
  • Masukkan udang
  • Masukkan bihun yang dah di toskan
  • Masukkan kucai dan serikan dengan cili merah.
  • Gaul sehingga sebati dan siap sedia untuk di hidang 

Kredit Resepi : Resepi Ummi

mee kuah daging

mee kuah daging
mee kuah daging

resepinya:
1. Tumbuk bwg besar 1biji + 3,4ulas bwg putih dan ditumis sampai naik bau.
2. Masukkan 2 sudu makan (ikut selera) cili kering yg telah dikisar.
3. Masukkan daging sedikit sos tiram + sos cili atau tomato.
4. Bila cili dah masak masuk kan stok air udang.
5. Biar sampai mendidih masukkan
        - tauhu putih.
        - fish cake.
6. Pecahkan telur sebiji demi sebiji.
7.biarkan mendidih sekali lagi.
8. Masukkan sedikit garam 1sudu kecil (sedikit saja sbb sos dah masin), 2,3sudu makan gula. ** Ikut selera tekak msing-masing, juga sedikit serbuk lada sula.
9. Jika kuah cair pekatkan dgn 1sudu makan tepung jagung yg dibancuh dgn sedikit air.
10. Masukkan mee, perlahankan api masukkan sawi bunga n tomato (tutup api) saya tak suka sayur yang layu & elak mee kembang.. 

SELAMAT MENCUBA.

Kredit: Nur Hidayah Mohd Ghazali

ASAM PEDAS IKAN PARI DENGAN BENDI

ASAM PEDAS IKAN PARI DENGAN BENDI
ASAM PEDAS IKAN PARI DENGAN BENDI

Bahan-Bahan:
Bahan A :
  • ½ ekor ikan pari daun-potong dan bersihkan
  • sedikit daun kesum
  • 1 kuntum bunga kantan
  • 2 keping asam keping (yang kecil)-kurangkan asam jika anda tak suka masam
  • 4 sudu makan cili kering kisar
  • 1 biji tomato
  • 5 biji bendi
  • 1 batang serai
  • garam, ajinomoto dan gula secukup rasa
  • air -agak-agak tengelam ikan
  • sedikit minyak masak untuk menumis
Bahan B :
  • ½ sudu kecil jintan manis
  • 1 sudu kecil rempah biji
  • 1 ulas bawang putih
  • 1cm halia
  • 2 ulas bawang merah
  • sedikit belacan
  • Tumbuk semua Bahan B. pastikan jintan manis dan rempah biji ditumbuk dulu, setelah hancur baru masukkan bahan B yang lain
Cara:
  • Tumis bahan B sampai naik bau.
  • Masukkan cili kisar dan asam keping dan serai, biarkan sehingga agak masak, masukkan air. Kemudian masukkan ikan pari, setelah agak masak, masukkan daun kesum dan bunga kantan. setelah masak tutup api dan masukkan bendi dan tomato.Tutup periuk agar sayuran tadi masak.
Cadangan Hidangan:
Sedap dimakan panas-panas bersama nasi yang panas jugak.

Nasi Briyani Kurma Daging

Nasi Briyani Kurma Daging
Nasi Briyani Kurma Daging

Bahan-bahan yang diperlukan:
  • 4 cawan beras basmati 
  • 4 cawan air
  • 2/4 tin susu cair
  • 600 gm daging
  • 1 sudu besar rempah kurma
  • 1 sudu kecil serbuk jintan manis
  • 2 sudu kecil serbuk kas-kas
  • 100 gm kacang gajus (kisar halus)
  • 2 sudu besar jus limau nipis + 1/4 susu cair (untuk buat tairu)
  • 3 sudu besar minyak masak
  • 3 sudu besar marjerin
  • 2 helai daun pandan
  • Garam, gula (secukup rasa)
Bahan Tumis dan Kisar:
  • 5 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 cm halia
  • 1 tangkai daun kari
  • 3 cm kulit kayu manis
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 5 kuntum bunga lawang
  • 1/2 sudu kecil jintan manis
  • 3 biji buah pelaga
Cara memasak:
  • Potong dan rebus daging. Panaskan minyak, masukkan marjerin dan bahan tumis.
  • Bila sudah naik bau, masukkan bahan kisar, daging, rempah kurma, serbuk jintan manis, serbuk kas-kas dan kacang gajus.Kacau dan biar pecah minyak
  • Masukkan air, susu cair, tairu, daun pandan, garam dan gula.
  • Biar sampai mendidih. Kemudian masukkan beras dan kacau.
  • Kecilkan api, dan biar nasi masak.Siap! 
  • Sebelum hidang, tabur bawang goreng, daun sup dan daun bawang.

Sumber : the asian parent 

CUPCAKE KENTANG

CUPCAKE KENTANG
CUPCAKE KENTANG

Bahan-Bahan :
  • 4 Biji Kentang
  • 2-4 sb Butter
  • 1/2 cup Cheddar Cheese
  • Garam
  • Susu Segar
  • Blackpaper Powder
  • Olive Oil
  • Oregano
Cara-Cara :
  • Cuci kentang bersih-bersih then keringkan dengan kitchen paper. Lumurkan kentang dengan olive oil then bakar dalam oven selama 1 jam pada suhu 200 celcius.
  • Bila kentang da masak potong kentang macam cup. 1 bahagian kecik & 1 bahagian lagi besar. Sori lupa nak snap pic. keluarkan isi kentang, makesure kulit kentang tu still ada isi sikit-sikit nak mengelakkan dia pecah masa kita bakar nanti. Senang cite, buat macam mangkuk dengan kentang tu.
  • Isi kentang yang telah dikeluarkan tu kita mashkan masukkan butter, susu segar sikit, garam & black paper. Macam nak buat mash potato tu. Masukkan cheese & gaul hingga sebati.
  • Masukkan mash potatoes tadi ke dalam mangkuk kentang yg kita buat tadi tu, taburkan oregano then bakar sekali lagi selama 15-20 minit. agak-agak cheese dah cair tu ok la.

Resepi cream puff yang sedap

cream puff
cream puff

Bahan-bahannya:
Bahan A

  • 1 cawan Air
  • 100 gm mentega/margerin
  • 1/2 sk gula
  • 1 st esen vanila
Bahan B
  • Secubit garam
  • 125 gm tepung gandum
  • 3 biji telur
Cara-cara:
  • Masak bahan A hingga mendidih.
  • kecilkan api dan masukkan tepung dan kacau hingga tak melekat di periuk. sejukkan 10 - 15 minit.
  • pecahkan telur satu persatu dan kacau sebati 
  • masukkan adunan ke dalam piping bag. Guna nozel untuk kuih samprit dahlia pun boleh. Kalau tak guna nozel apa-apa pun ok.
  • paipkan ke atas baking tray. bakar pada suhu 180°c selama lebih kurang 25 minit atau hingga keperangan.
  • kuarkan dari oven dan lubangkan sedikit creampuff untuk kuarkan wap panas supaya mengelakkan cream puff mengecut/meleper bila dah sejuk.
Kastard filling:
  • 2 1/4 cawan susu - boleh campur dengan air - 50 - 50 kalau tak mahu lemak sangat
  • 1 biji telur
  • 25 gm tepung kastard
  • 25 gm tepung jagung
  • 100 gm gula castor - secukup rasa
  • 1/2 cwn teh esen vanila.
  • 1 sb mentega
cara-cara:
  • masak semua kecuali mentega di atas api sehingga likat dan berkilat. sentiasa kacau supaya tak hangit. kalau terlalu likat boleh tambah susu atau air. masukkan mentega. sejukkan sebelum masukkan ke dalam piping bag. - kastard ni kalau kurang air nanti bila sejuk keras sangat sampai jadi puding plak.
  • Paipkan kastard ke dalam cream puff yang dah sejuk atau suam-suam kuku melalui lubang yang di buat tadi...
  • Dah siap....nak hias dengan gula ising pun boleh...

Resepi Moi Sup Ayam

Moi Sup Ayam
Moi Sup Ayam 

Bahan:
  • Beras (Nak buat pagi malam sebelum tido rendam siap) taj rendam dulu pun takpa.
  • Kiub pati ayam
  • Bawang putih (ketuk)
  • Bawang goreng juga saya gunakan BAWANG PUTIH
  • Halia hiris @ ketuk 
  • Daun Sup
  • Carrot
  • Lada hitam(tumbuk)
  • Isi Ayam@Daging
  • Kicap Manis+Sos ikan+Cabai melaka(untuk Sambal)
cara-cara:
  • Rebus beras dan masukkan halia yang sudah diketuk@hiris.Bawang putih juga(diketuk).Carrot yang dipotong dadu.Lada hitam.Masukkan juga kiub pati ayam,garam secukup rasa.
  • Rebus ayam dalam periuk asing,bila ayam dah masak toskan airnya..goreng ayam hanya sekejap(jangan sampai garing)Selepas goreng carikkan ayam kecik-kecik.
  • Guna semula air rebusan ayam masukkan bersama beras yang direbus tadi.
  • Bila dah lembut beras tadi menjadi bubur hiris (batang sahaja)daun Sup agak-agak dalam seinci tabur dan tutup api.
  • Untuk cabai kicap. masukkan kicap manis+sos ikan+gula+garam+cabai Melaka dan perasakan secukupnya(lebih sedap kalau simpan dalam peti sejuk cabai kicap ni)
  • Hiris bawang putih nipis-nipis goreng

Resepi kuih ketayap/dadar gulung

kuih ketayap/dadar gulung
kuih ketayap/dadar gulung

 Bahan:
  • 2 cwn tepung gandum
  • 2 sudu besar minyak masak
  • Sedikit garam
  • Sedikit pewarna hijau
  • 2 1/2 cwn air pandan @ santan cair
  • Blender semua bahan hingga halus

Inti kelapa:
  • 1 biji kelapa parut
  • 1/2 cwn gula merah
  • 2 sudu besar gula pasir (ikut la nk manis mana)
  • 1/2 cwn air
  • 2 helai daun pandan
  • 1 sudu besar tepung gandum (biar inti tak berderai)
  • Secubit garam
-masak gula bersama air dan daun pandan hingga gula larut..tapis air gula
-masukkan kelapa.kacau hingga air kering dan kelapa masak.last masukkan tepung gandum..kacau sebati

*kalau suka inti warna hitam masukkan sedikit kicap pekat..

-nak mudah guna kuali nonstick

SOS BLACK PEPPER VIRAL

SOS BLACK PEPPER VIRAL
SOS BLACK PEPPER VIRAL

bahan:
  • 1 sd bsr marjerin planta
  • 1 ulas bwg putih - diracik halus
  • 2 tin sos spageti keju
  • 1 sd bsr serbuk keju - ad jual dikedai bakeri
  • 1 sd bsr kicap lemak manis
  • 2 sd bsr serbuk lada hitam kasar
  • 1 sd bsr gula - letak swdikit demi sedikit
Cara:
1. Panaskan 1 sd bsr planta dlm kuali api kecil sahaja.
2. Masukkan bwg putih yg telah diracik halus, tumis hingga naik bau, kecil sahaja.
3. Masukkan 1 tin sos spageti keju, kalau pekat sgt boleh tambahkan air.
    *kacau dahulu sehingga sos dan air sebati. Jika nampak masih pekat boleh tambah lagi sedikit air.
4. Masukkan 1 sd bsr serbuk keju. Kalau tkde tkpe..kacau rata.
5. Tambahkan 1 sudu kicap jalen lemak manis.
    *boleh tambahkan ikut kesesuaian warna kalau suka gelap.
6. Masukkan serbuk lada hitam kisar.
7. Juga masukkan 1 sd bsr gula (boleh masuk sikit-sikit utk langkah selamat). Kacau sebati.
8. Tutup api setelah semuanya sebati boleh dihidang bersama ayam, daging dan kambing panggang.

Resepi donat chezzy leleh

donat chezzy leleh
donat chezzy leleh

Bahan:
  • 1kg tepung gandum
  • 1 sudu tea baking powder
  • 1 peket mauripan
  • 500 ml air suam
  • 2 sudu tea susu pekat
  • 1 senduk majerin
  • 1 sudu tea garam
  • 24 keping cheese dibelah dua
Cara:
  • air, mauripan, garam dan susu disatukan dalam jug biarkan sehingga berbuih
  • ayak tepung bersama baking powder masukkan bhn A diatas, uli dlm 10minit masukn margerin uli lagi 10 minit
  • biarkan adunan 1/2 jam ditempat panas sehingga kembang naik
  • selepas setengah jam tumbuk adunan untuk keluarkan angin, kepal-kepal doh agak-agak size setengah genggam kemudian masukkan cheese...boleh la terus digoreng sehingga keperangan.
  • selepas itu tabur gula icing  

kredit resepi:dapur zulin

PERIA TELUR ASIN BERLADA

PERIA TELUR ASIN BERLADA
PERIA TELUR ASIN BERLADA

Bahan:
  • 4 biji peria katak ~ belah 2 buang biji tengahnya dengan sudu. Kemudian hiris nipis. Rendam sebentar dalam air garam selama 20 minit.
  • 1 biji telur masin
  • 1 biji cili merah ~ di hiris
  • 1 biji cili hijau ~ di hiris
  • 5 biji cili padi ~ belah 2 
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • garam secukup rasa
Bahan kisar:
  • 1 sudu teh udang kering ~ rendam lembut dan kisar ( boleh gantikan sedikit belacan atau ikan bilis)
  • 3 ulas bawang merah ~ kisar
  • 2 ulas bawang putih ~ kisar
  • 5 biji cili padi ~ kisar
Cara-cara:
  • Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar hingga harum
  • Ketepikan bahan rencah dan pecahkan telur asin. Pecahkan kuning telur yang keras. Kacau rata
  • Sebatikan dengan rencah tadi
  • Masukkan cili merah, cili hijau dan cili api
  • Perasakan dengan garam secukup rasa
  • Masukkan sayur peria
  • Kacau rata
Berhati-hati di dalam penggunaan garam kerana telur asin dah ada masinnya.
Sedia di hidangkan 

Kredit Resepi: Aeini 

KEK TIRAMISU CREPE

KEK TIRAMISU CREPE
KEK TIRAMISU CREPE

BAHAN-BAHAN:
  • 5 biji telur 
  • 2 cawan susu segar 
  • 1/2 cawan air 
  • 1/3 cawan butter dicairkan 
  • 50 gram gula kastor 
  • 1 1/2 cawan tepung gandum 
  • 1 tsp nescafe 
  • Sedikit asen vanila
Bahan-bahan krim:
  • 200 gram cream cheese 
  • 200 gram whipped cream 
  • 1 1/2 cwn gula aising 
  • Asen vanila
 CARA-CARA MEMBUATNYA:
Langkah 1
* Pukul telur, air dan susu. Masukkan esen vanila dan butter. Kacau sehingga sebati.
Langkah 2
* Masukkan gula, tepung dan nescafe. Kacau rata.
Langkah 3
* Griskan sedikit minyak pada kuali panas dan masukkan 1 senduk adunan. (Buat seperti lempeng) Ulang langkah ini sehingga adunan habis.
Langkah 4
* Pukul cream cheese dan 1 cawan gula hingga sebati. Dalam bekas lain, pukul whipped cream dan 1/2 cawan gula hingga kembang.
Langkah 5
* Satukan cream cheese dan whipped cream secara kaup balik.
Langkah 6
* Lapiskan creap dengan whipped cream dan ulang langkah ini sehingga habis semua lapisan crepe.
Langkah 7
* Salut seluruh kek coklat crepe dengan whipped cream. Sedia

Kredit resepi: Seminit Resepi

RESEPI ROTI GULUNG SARDIN

ROTI GULUNG SARDIN
ROTI GULUNG SARDIN

Bahan-bahan:
  • 10-15 keping roti sandwich atau secukupnya potong tepi supaya nampak kemas .
  • Sardine ayam brand mackerel (satu tin besar diasingkan sos dan isinya)
  • 1 labu bawang besar (hiris halus )
  • 2 tangkai cili merah (hiris halus)Cili padi (jika suka pedas)
  • 2 biji telor dipukul
  • 1 mangkuk bread crumb (berwarna putih)
  • 2 sudu kecil jus limau kasturi
Cara Menyediakannya:
  • Untuk mengelakkan minyak meresap ke dalam roti sewaktu digoreng, roti sandwich hendaklah dilenyekkan dengan kayu pengelek.
  • Ikan sardine mackerel itu dibelah 2 dan dibuang lendir berwarna hitam serta tulang,dihancur kemudian gaul dengan bahan diatas kecuali roti,sandwic,telor dan bread crumb.
  • Kemudian, letakkan sardine ke atas roti dan digulung. Pastikan kedua-dua hujung roti tersebut dilenyek supaya inti tidak terkeluar.
  • Kemudian lumurkan dengan telor yang telah dipukul seterusnya salut dengan bread crumb. goreng dengan minyak yang banyak (deep fry).
  • Api jangan terlalu panas kerana bread crumb akan cepat menjadi hangus ..masakkan sebentar kemudian toskan roti sardines roll .sedap dicecah bersama sos cili thai dan mayonis. 

kredit resepi: chef mat gebu

Resepi Ketam Beriyani

Ketam Beriyani
Ketam Beriyani

Bahan-bahan:
  • 2 ekor Ketam Bunga (sederhana besar)
  • 5 ulas Bawang Merah
  • 4 ulas Bawang Putih
  • 1 inchi Halia
  • 1 inchi kulit kayu manis, 
  • sekuntun bunga lawang dan 
  • 2 biji buah pelaga
  • 1/2 cwn minyak masak
  • 1/4 cwn susu cair
  • 2 sudu besar rempah briyani
  • 1 sudu besar rempah kurma
  • garam dan gula secukup rasa
  • 3 cawwn air
  • Cili merah (hiasan)
Langkah-langkah:
  • Bersihkan ketam dan cuci sehingga bersih.
  • Panaskan minyak dan tumis kulit kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga.
  • Masukkan bahan kisar bawang merah, bawang putih dan halia yang dicampur rempah briyani dan kurma
  • Setelah rempah garing, masukkan air dan tunggu sehingga mendidih dan masukkan ketam
  • Masukkan pula susu cair, kacau rata dan rasakan dgn garam dan gula.
  • Setelah masak boleh diangkat dan dihias dgn cili merah

Kredit resepi: ririnbogor

Resepi Mee Rebus Johor

Mee Rebus Johor
Mee Rebus Johor

Bahan-bahan:
  • 2 kilo mee kuning, dicelur
  • 1/2 kilo daging, dihiris halus ataupun tetel
  • 4 biji keledek, direbus dan dikisar
  • 1 cawan tauchu, dicuci dan dikisar
  • 3 ulas bawang putih, dikisar
  • 3 biji bawang merah, dikisar
  • 1 inci halia, dikisar
  • 1/2 cawan udang kering, dikisar
  • 3 batang serai, dititik
  • 1 inci lengkuas, dititik
  • 5 sudu makan rempah kari daging
  • garam, gula dan serbuk perasa secukupnya
  • minyak untuk menumis
Bahan Taburan Tepung Udang Kering:
  • 1/2 cawan udang kering, dikisar
  • 80g tepung gandum
  • ¼ camt serbuk kunyit
  •  garam
  • air secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
Bahan Hiasan:
  • tahu yang digoreng, dipotong kecil
  • daun sup, dimayang
  • bawang goreng
  • telur rebus, dibelah dua
  • lada hijau, dipotong bulat
  • taugeh, dicelur
  • limau kasturi, dibelah dua
Cara Menyediakan Mee Rebus Johor:

A:- Cara-cara untuk Tepung Udang Kering:

Campurkan kesemua bahan-bahan dan gaul rata. Cara menggoreng ada teknik sikit. Bancuhan tepung direnjis pada minyak dan goreng adunan sehingga garing. Angkat dan toskan. Minyak kena banyak untuk menggoreng tepung ini.

B:- Cara-cara untuk Kuah
  • Panaskan minyak dalam periuk.
  • Masukkan serai dan lengkuas yang telah dititik.
  • Kemudian tumis bawang putih, bawang merah, halia dan udang kering yang telah dikisar hingga naik bau.
  • Masukkan rampah kari kacau rata,kemudian masukkan tauchu dan keledek yang telah dikisar bersama dengan daging. (selalu tauchu dan keledek yang dikisar kita letakkan air untuk senang dikisar) jadi tak payah tambah air takut kuahnya tak pekat.
  • Masukkan garam, gula dan serbuk perasa.
Cara untuk menghidang:
Hidangkan mee yang telah dicelur bersama taugeh. Tuangkan kuahnya dan kemudian hiaskan dengan tauhu goreng, daun sup, bawang goreng, telur rebus, lada hijau, limau kasturi dan tak lupa juga taburan tepung udang kering.

POPIA CINA snow CRAB

POPIA CINA snow CRAB
POPIA CINA snow CRAB

BAHAN-BAHAN

Inti:
  • 1 biji sengkuang bersaiz sederhana
  • 3 sudu besar minyak
  • 20g bawang putih, dicincang
  • 3 biji bawang merah kecil, dihiris
  • 2 sudu besar udang kering, dicincang
  • Segenggam hirisan sotong kering
  • 2 sudu besar kicap cair
  • 1 sudu besar minyak bijan
  • 1 sudu teh gula
  • ½ sudu teh garam
  • 400ml air.
Ramuan lain:
  • 3 biji telur QL Deli Fresh
  • 1 sudu besat minyak
  • 10 ketul Snow Crab Stick MUSHROOM
  • 1 ketul tauhu tegar, digoreng dan dihiris nipis
  • 1 batang timun Jepun, dihiris nipis
  • 10 helai Pastri Spring Roll Figo
  • 1 sudu besar tepung + 1 sudu besar air
  • 500ml minyak
CARA-CARA:
  • Buangkan kulit sengkuang dan hiriskan dengan nipis. Biarkan seketika.
  • Panaskan minyak di dalam kuali dan tumiskan bawang putih, bawang merah dan udang kering hingga harum.
  • Tambahkan masuk sengkuang, hirisan sotong kering, kicap cair, minyak bijan, gula, garam dan air.
  • Masak selama 15 minit sehingga sengkuang lembut dan mengering. Ketepikan bila sia.
  • Pukulkan telur QL Deli Fresh di dalam mangkuk.
  • Panaskan minyak di dalam kuali dan tuangkan masuk telur. Goreng sehingga telur masak sepenuhnya.
  • Hiriskan telur dengan nipis dan ketepikan.
  • Untuk memasang, letakkan sehelai Pastri Spring Roll Figo di atas pinggan. Letakkan 1 sudu besar sengkuang ke atas pastri dan tambahkan 1 keping Snow Crab Stick MUSHROOM ke atasnya, bersama sedikit hirisan telur, hirisan tauhu dan timun.
  • Lipatkan kedua-dua pinggir kulit popia dan balutkan dengan ketat, dengan menggunakan campuran air dan tepung untuk melekatkan pinggir lipatan.
  • Panaskan minyak di dalam kuali dan goreng sehingga popia perang keemasan. Hidangkan dengan serta-merta.

Resepi Lempeng Kelapa

Lempeng Kelapa
Lempeng Kelapa

Bahan-Bahan:
  • 3 cawan kelapa parut
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu baking powder
  • 2 cawan air
  • garam secukup rasa
  • sambal tumis
Cara Membuat:
1. Satukan semua bahan kecuali sambal tumis.
2. Kacau hingga rata, tambah air kalau perlu dan rehatkan adunan sekejap.
3. Panaskan non-stick pan kemudian sapu dengan sedikit minyak masak.
4. Sendukkan 1/3 cawan adunan dan ratakan. Masak diatas api yang sederhana.
5. Terbalikkan lempeng dan masak lagi hingga sedikit garing.
6. Hidangkan bersama sambal tumis bilis atau boleh juga dimakan dengan kuah kari. 

RESEPI NASI HUJAN PANAS

NASI HUJAN PANAS
NASI HUJAN PANAS

Bahan:
  • 3 cawan beras basmathi
  • 3 cawan air (bergantung pada beras yang digunakan)
  • 1 tin susu krimer
  • 3 sdb minyak jagung
  • 1 sd minyak sapi
  • 1biji bawang holland (dihiris)
  • 1 1/2 inci halia dihiris
  • 2 kiub pati ayam
  • 1 peket kismis/badam
  • Bunga lawang, kayu manis, buah pelaga, cengkih
  • 1 helai daun pandan
  • Pewarna hijau, kuning telur dan merah 
Cara-cara:
  • Panaskan minyak sapi dan minyak jagung
  • Masukkan rempah 4 beradik, tumis bawang holland, halia bersama daun pandan. Masak sehingga ianya wangi. Kemudian masukkan kismis dan juga badam, kiub ayam. Kacau rata.
  • Lepas tu masukkan susu krimer, masak sampai mendidih baru masukkan beras dan air secukupnya. Masak nasi seperti biasa. Bila dah kering titiskan pewarna sedikit-sedikit (jangan tuang banyak-banyak, kalau boleh jarakkan ruang yang jauh untuk titiskan. Supaya nasi tu akan jadi cantik.warna tak akan jadi serabut. Lepas tu baru tutup. Biarkan dalam 5-10minit baru gaul nasi tu.)

Kredit resepi: Tengku RosElyza Raja Muhammad

ROTI TITAB-resepi mudah sarapan Pagi

ROTI TITAB
ROTI TITAB

Bahan-bahan:
  • Roti bata yang dipotong (jadi lebih tebal dari roti sandwich biasa)
  • 1 biji telur separuh masak
  • Mentega
  • Kaya
Cara-cara.
1. Sapu mentega pada roti dan bakar roti sebentar.
2. Kemudian letakkan kaya di pepenjuru roti yang sudah siap dibakar tadi.
3. Pecahkan telur separuh masak di atas roti tadi. Sedia untuk dinikmati.

RESEPI PARPU TELUR

PARPU TELUR
PARPU TELUR

BAHAN-BAHAN:
  • 100gm kacang thoor dal | rendamdalam air panas selama 10 minit
  • 4 biji telur
  • 1 biji kentang |dipotong
  • 1 sudu makan serbuk kunyit
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 biji bawang besar | hiris
  • 1 tangkai daun kari
  • ½ sudu teh biji sawi
  • ½ sudu teh jintan putih
  • 1 tangkai cili kering
  • 100gm santan pekat
  • 1 biji tomato | dipotong dadu
  • 3 sudu makan minyak masak
  • Garam secukupnya
CARA MEMASAK:
  • Kacang thoor dal direbus bersama serbuk kunyit, bawang putih dan secubit garam sehingga empuk.
  • Masukkan pula kentang yang dipotong dan masak sehingga kentang masak.
  • Masukkan santan dan kacau selama 5 minit. Kemudian masukkan telur satu persatu. Biar telur masak.
  • Selepas telur masak, masukkan santan dan kacau perlahan. Selepas kuah mendidih, tutup api. Ketepikan.
  • Panaskan minyak masak di dalam kuali. Masukkan biji sawi dan jintan putih. 
  • Selepas satu minit, masukkan bawang besar yang dihiris, cili kering dan daun kari. Kacau rata sehingga bawang merah bertukar warna.
  • Masukkan tomato dan kacau selama 5 minit. Tutup api.
  • Tuang ke dalam campuran dhal dan telur, kacau perlahan. Tambah garam secukup rasa.Sedia dihidangkan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...