SETELAH SOLAT SUBUH PERTARUNGAN MAUT ITU BERADA DI ANTARA USIA 60 HINGGA 70 TAHUN

Jika kita mencapai usia 60 tahun maka waspadalah, kerana inilah saat yang menentukan akhir perjalanan seorang manusia. 

Akhir yang baik (Husnul Khaatimah) Inshaa Allah. atau akhir yang buruk (Su'ul Khaatimah) NA'UDZUBILLAH                       

Dengan usia yang mencapai 60 tahun, Maka Tidak Ada Yang Layak Untuk Dia Lakukan Selain Istighfar, Ibadah Ketaatan dan KONSENTRASI PENUH UNTUK AKHIRAT.

RASULULLAH SAW. pernah bersabda bahawa usia umatnya adalah berkisar di antara 60 - 70 tahun.
Sedikit yang berhasil melewatinya". 
(HR Tirmizi dan Ibnu Majah).

Barang siapa yang meyakini  perjumpaan dengan Sang Khalik, ia harus sedar bahawa ia akan ditanya, dan harus menyiapkannya.

"Lalu bagaimana jalan keluarnya"   

Caranya mudah.
Teori bertaubat. 

Beribadah dan beramal soleh di sisa usiamu, kerana ALLAH SWT. sangat menyayangi terhadap hambaNya yang mahu menghabiskan sisa usianya untuk lebih mendekat kepada Nya, INSYAA  ALLAH,

ALLAH SWT akan ampuni dosa² yang telah lalu dan ALLAH SWT. berikan keselamatan serta kebahagiaan di dunia, di kubur hingga di akhiratNya ALLAH SWT.

Di saat kita sudah berumur 50 tahun atau apalagi sudah menginjak usia 60 tahun atau bahkan lebih, maka biasakan berdoa memohon perlindungan dari Ketidakupayaan, Malas, Fitnah dan Dijauhkan dari  Seksa Kubur DAN AKHIRAT:

“Allaahumma Inni A’uudzubika Minal ‘Ajzi Wal Kasali ,Waljubni Walharam, Wa A’udzibika Minal Fitnatil Mahya Wamamaati ,Wa A’udzubika Min ‘Adzaabil Qabr."

Ertinya : “Ya Allah, aku berlindung kepada Mu dari sifat lemah & malas, penakut & tua.  Aku berlindung kepada Mu dari fitnah hidup & mati, aku juga berlindung dari seksa kubur.

Jangan merasa aneh, inilah kehidupan. Hakikatnya tak ada yang memberimu manfaat selain Solatmu. 

Alam itu  aneh. 

Jenazah disusuli dengan jenazah.  

Kematian disusuli dengan kematian berikutnya.

Berita tentang kematian terus muncul. ada yg mati kerana kecelakaan, ada kerana sakit, ada yang tiba² mati tanpa diketahui sebabnya, dunia ini akan ditinggalkan semuanya yang ada dan semua manusia akan dikuburkan, itu pasti.

Hariku dan harimu pasti akan tiba, mari kita persiapkan bekal untuk perjalanan yang tak dapat kembali.

Wahai orang yang menunda taubat dengan alasan kerana masih muda,

Kubur bukanlah tempat untuk orang dewasa saja,

kubur tempat manusia segala usia.

Sungguh Dunia itu hanya 3 hari :
Hari kelmarin : kita hidup disitu, dan tidak akan kembali lagi,
Hari ini: kita jalani namun tak berlangsung lama,
Besok: kita tidak akan tahu apa yg akan terjadi.

Maka saling memaafkanlah antara saudara dan sesama, bersedekahlah. kerana aku, engkau dan mereka pasti akan pergi meninggalkan gemerlapnya dunia ini untuk selamanya.

Yaa Allah. kami memohon keredhaanMu Husnul Khatimah dan beruntung dengan mendapatkan Syurga dan selamat dari api Neraka.

Barang sesiapa merasa Hidup Dalam suatu KEBIASAAN maka ia akan mati Dengan KEBIASAANNYA itu.Nikmat hidup dan mati rasa sama saja

Jadi marilah kita membiasakan diri dengan memperbanyak BERIBADAH KEPADA ALLAH SWT SUPAYA MATI KITA DALAM KEADAAN BERIBADAH KEPADA ALLAH SWT.

No comments:

Post a Comment