DONAT LEMBUT GEBU SAMPAI KE MALAM

 

donut
donut

Bahan-bahan :
Bahan A

1 1/2 cawan air suam
1 paket yis kering
2 sudu besar susu pekat
2 sudu besar gula 
*campurkan bahan-bahan A kat atas ni, kacau sikit dan biarkan kembang.

Bahan B
4 cawan tepung gandum
2 sudu besar marjerin
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh garam - Gula castor untuk salut donat nanti. 
*gaulkan bahan-bahan B jadi macam serbuk roti. 

Cara:
  • Kemudian campurkan bancuhan yis sikit demi sedikit ke dalam adunan tepung dan gaul rata. Kalau rasa doh macam lembik jangan risau ye. Nanti dia okey lepas dah mengembang.
  • Biarkan selama 1jam atau sampai mengembang. Bekas adunan tu jangan lupa tutup ye.
  • Bila tengok dah elok naik kembang, tumbuk-tumbuk doh untuk keluarkan angin.
  • Amik sikit adunan, canai dan terap. Lubang tu tekap dengan penutup botol air mineral je. Hahaha. Kalau korang ada acuan donat lagi senang keje.
  • Standby tepung gandum ye, untuk elakkan melekat kat jari masa nak bentuk dan terap donat tu. Taburkan juga tepung kat tempat susun donat tu.
  • Donat akan kembang sekali lagi lepas dibentuk, so biarkan dalam masa lebih kurang setengah jam macam tu.
  • Lepastu bolehlah digoreng. Make sure jaga api, jangan besar sangat.

Siapppp..boleh tabur gula castor ye😋 *kalau nak buat frozen, goreng sekejap je. Dah sejuk, boleh simpan dalam peti ais.

Selamat berdonat

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...