Ujian darah…perlu ke?

Sebelum aku nak start dengan pemakanan yang sihat ni, aku kena beli barang2 asas yang diperlukan untuk masak. Part ni, nnti aku share...Pada pendapat aku, lebih baik kita masak sendiri dari beli kat luar..kecuali ko ada hal kecemasan la kan. Bila kita masak sendiri, kita boleh tau and control penggunaan garam, minyak dan lain2.

Untuk nak makan sihat, semestinya kita kena guna bahan2 yang natural la kan. Kena makan pun yang real food. Maksudnya bukan bahan atau makanan yang diproses. Dan satu lagi, kena elakkan dulu semua bahan2 perasa dan segala macam sos2 penambah kesedapan. Back to nature…Gituuu. Baru la ko boleh feel macam orang dulu2 yang memang makan natural je..takda 3P bagai. Apa tuh? Perasa, Pewarna dan Pengawet.









Aku ni pun baru je dapat kesedaran bila aku dah buat ujian darah…huhu. Aku suggest kat korang buatlah ujian darah. Baru kita tau keadaan dalam badan kita macammana. Memang la seram seh bila nak tau result. Tapi itulah hakikat yg kita kena terima. If badan ko ok, alhamdulillah…if badan ko dah banyak rosak, innalillah la jawabnya. Baik kita bertindak segera sebelum terlambat. Betul…ajal maut di tangan Allah. Tapi kita pun tak da hak untuk menzalimi diri sendiri dengan makan makanan2 yg kita sebenanya tau tak sehat…tepuk dada, tanya iman…









Pesan aku, rujuk doktor atau pakar untuk baca korang punya result ujian darah. Hanya yang pakar je tau terms2 yg dipakai n angka2 yg ada kat result tu nanti. macam aku yg golongan marhaein ni mana la nak tau…lepas dah tau, baru lah korang atasi masalah tu ye…jangan dibiarkan melarat….

No comments:

Post a Comment