10 MANFAAT MADU TUALANG KEPADA WANITA

1. Mencegah Kanser Organ Reproduksi
Madu memang tidak dapat menyembuhkan kanser secara langsung. Namun, amalan meminum madu secara rutin mampu mencegah muncul dan berkembangnya sel kanser pada organ pembiakan wanita. Madu mampu mencegah kanser serviks, kanser payudara, serta kanser prostat. Selain kanser, madu juga mencegah tumor.

2. Meningkatkan Kesuburan Dan Membantu Kehamilan
Salah satu kertas penyelidikan di 𝘐𝘯𝘵𝘦𝘳𝘯𝘢𝘵𝘪𝘰𝘯𝘢𝘭 𝘑𝘰𝘶𝘳𝘯𝘢𝘭 𝘰𝘧 𝘎𝘺𝘯𝘢𝘦𝘤𝘰𝘭𝘰𝘨𝘺 𝘢𝘯𝘥 𝘖𝘣𝘴𝘵𝘦𝘵𝘳𝘪𝘤𝘴 pada 2008 membuktikan bahawa menggunakan madu sebagai cairan pelincir saat berhubungan suami isteri dapat meningkatkan kesuburan dan peluang kehamilan. 
Tak hanya itu, minum susu dan madu tulen setiap pagi mampu meningkatkan stamina badan. 

3. Mengurangi Keputihan Pada Wanita
Peter Molan, 𝘋𝘪𝘳𝘦𝘤𝘵𝘰𝘳 𝘰𝘧 𝘵𝘩𝘦 𝘏𝘰𝘯𝘦𝘺 𝘙𝘦𝘴𝘦𝘢𝘳𝘤𝘩 𝘜𝘯𝘪𝘵 di Universiti Waikato, New Zealand mengatakan bahawa madu asli dapat mencegah keputihan yang disebabkan oleh bakteria dan kulat. Ini disebabkan madu asli mengandungi enzim antibakteria.
Sebetulnya keputihan bukanlah hal yang sangat berbahaya, bahkan ia normal bagi wanita. Terutama keputihan yang muncul saat masa subur, menjelang, dan sesudah haid. Keputihan yang normal tidak berbau dan memiliki tekstur yang kenyal serta tidak berwarna atau jernih.
Namun, jika keputihan yang muncul ada bau, warna, dan tekstur yang tidak biasa, digalakkan meminum madu Tualang asli secara rutin untuk menghilangkannya. Biasanya, keputihan yang tidak biasa muncul disebabkan adanya bakteria 𝘛𝘳𝘪𝘤𝘩𝘰𝘮𝘰𝘯𝘢𝘴 𝘷𝘢𝘨𝘪𝘯𝘢𝘭𝘪𝘴, kulat 𝘊𝘢𝘯𝘥𝘪𝘥𝘢 𝘢𝘭𝘣𝘪𝘤𝘢𝘯𝘴, serta bakteria 𝘎𝘢𝘳𝘥𝘯𝘦𝘳𝘦𝘭𝘭𝘢 𝘷𝘢𝘨𝘪𝘯𝘢𝘭𝘪𝘴.

4. Anti-penuaan sejak zaman berzaman
Menurut 𝘑𝘰𝘶𝘳𝘯𝘢𝘭 𝘰𝘧 𝘊𝘰𝘴𝘮𝘦𝘵𝘪𝘤 𝘋𝘦𝘳𝘮𝘢𝘵𝘰𝘭𝘰𝘨𝘺, manfaat amalan meminum madu untuk wajah adalah menghambat pembentukan kedut dan menghilangkan kedut, meskipun tidak sepenuhnya.
Hal ini disebabkan Madu mengandung pelbagai antioksidan, termasuk polifenol dan flavonoid yang membantu kulit mengatasi kerosakan pada kolagen yang pada gilirannya mengurangi tanda-tanda penuaan yang terlihat.

5. Menurunkan Berat Badan
Salah satu kunci diet adalah menjauhi makanan dan minuman yang megandung gula, kecuali madu lebah. 
Rasa manis dalam madu berasal dari komposisi yang berbeza dari gula pada umumnya. 
Madu dapat membantu proses metabolisme tubuh sehingga cukup berkesan membantu menurunkan berat badan.
Antara kelebihan utama Madu Tualang hutan Alam Melayu kita adalah berdasarkan kajian, madu Tualang miliki antioksidan yang lebih tinggi berbanding madu Manuka dan madu tempatan lainnya (Kishore et.al, 2013)

No comments:

Post a Comment