JOM BERSEDIA UNTUK GELOMBANG PANAS!

Mari sediakan diri untuk suhu yang sangat panas antara 40°-50°C (Gelombang haba). Sentiasa minum air bersih, minum perlahan-lahan...elakkan minum air sejuk atau ais dengan cepat.

 Apakah yang boleh dan tidak boleh dilakukan?
  1. Doktor kata bila suhu mencecah 40°C, jangan terus minum air sejuk sangat sebab saluran darah kecil kita mungkin pecah atau meletup.
  2. Dikatakan seorang kawan Doktor datang dari luar pada hari yang sangat panas. Masuk ke dalam haus, ingin segera menyejukkan badan, dia segera membasuh kakinya dengan air sejuk...tiba-tiba penglihatannya kabur dan dia jatuh.  Ambulans segera dipanggil dan dihantar ke hospital.
  3.  Bila panas mencecah 38°C dan anda datang dari luar.. jom panaskan badan.  Jangan minum air sejuk.. boleh minum air panas atau suam tapi minum perlahan-lahan.
  4.  Jangan segera basuh tangan atau kaki, jangan basuh atau basahkan bahagian yang terdedah kepada matahari.  Luangkan masa sekurang-kurangnya 30 minit atau setengah jam sebelum mencuci atau mandi.
  5.  Berlaku satu kejadian di mana seorang lelaki yang datang dari panas untuk menyejukkan badan segera mandi. Selepas mandi, rahangnya menjadi kaku dan dihantar ke hospital.  Dia diserang angin ahmar.
Catatan:
Semasa musim panas atau jika anda sangat letih, elakkan minum air yang sangat sejuk dengan segera kerana ia boleh menyebabkan penyempitan atau penyempitan urat atau saluran darah yang akan menyebabkan strok.

 Ajar kepada anak-anak dan rakan serumah anda sebagai peringatan kepada satu sama lain!

 Sebarkan & war-warkan

No comments:

Post a Comment