Jalan-jalan tengok binatang di Zoo Negara......penat weh!

pintu masuk zoo negara

Boleh bergambar di sini......
Zoo Negara yang terletak di Hulu Kelang, Ampang telah di buka secara rasmi pada 14 November 1963. Zoo Negara ni juga menjadi tumpuan orang ramai termasuk pelancong asing. Selain tu, Zoo Negara ni dah terkenal di seluruh dunia. 
Bila korang dah sampai, nak masuk parking ke Zoo Negara ni, kena bayar parking beb!. Aku ingat beli tiket masuk zoo kat situ, rupanya tiket parking je. Tiket masuk zoo kat kaunter dalam. Aku suggest korang datang pagi-pagi. Pagi sejuk sikit la korang nak tawaf zoo tu penat oooooo.... Bawa juga kipas lipat tu..kalau takde dalam tu boleh beli..bawa juga air sebagai bekalan, kot-kot dahaga di tengah jalan. Selain boleh tengok haiwan secara dekat, di Zoo Negara ni juga ada show/persembahan haiwan yang pintar yang telah dilatih oleh trainer zoo. Kalau tak silap aku, show ni start pukul 11 pagi. Kalau terlepas yang pukul 11 pagi ni, korang boleh tunggu show yang pukul 3 petang. 
Untuk nak round-round dalam zoo ni, ada 2 cara sama ada korang nak jalan kaki je ataupun naik tram. Tapi tram ni bukan free ek, kena bayar, kena beli tiket.... Naik tram ni, tram akan tinggalkan korang kat tengah-tengah zoo...korang boleh jalan-jalan di situ. Kalau nak naik tram balik pastikan tiket yang korang beli tadi tak buang lagi....kalau takde tiket, dah tak boleh naik dah tram....tram ni hanya untuk satu round saja ek...bukan sepanjang masa dalam zoo tu.
harimau berlegar-legar dalam kandang
Selain binatang-binatang buas, ada satu yang menarik perhatian orang ramai. Ya korang betul...binatang tu adalah PANDA. Panda ni special betul...siap ada rumah sendiri...besar pulak tu dan ber aircond. Dulu nak masuk kena tiket. Sekarang dah boleh masuk...tiket panda dah di sekalikan dengan tiket zoo. Banyak pantang larang nak masuk, tak boleh bising la, itu la, ini la....semata-mata nak menjaga ketenteraman panda yang cuma ada tiga ekor dalam rumah mewah yang besar.
panda tengah tidur
anak panda
 Sepanjang aku di Zoo Negara ni, sempat juga la aku rakam beberapa video sebagai kenang-kenangan. Maklum la first time datang..excited terlebih..korang boleh tengok video tu di bawah ni.. show/persembahan haiwan sempat aku rakam sampai habis.



Jika korang berminat untuk ke sini, aku sediakan kat korang gps koordinat dan google map sebagai rujukan dan panduan arah untuk ke Zoo Negara ni.
gps koordinat zoo negara : 3°12'31.2"N 101°45'28.8"E

1 comment: