Makan Nasi Arab beratur di Kepala Batas yang di'kandar'kan

Nasi Arab beratur Kepala Batas
Lokasi nasi arab ni di Kepala Batas Pulau Pinang. Juga dikenali dengan Nasi Arab Shashima. Start beroperasi dari petang hingga ke malam. Jangan terkejut bila dah sampai sini sebab bila tengok macam tak rupa macam restoran nasi arab je, tapi lebih kepada suasana restoran nasi kandar. Tang mananya nasi arabnya???.... haaaaaa jangan konpius. Sebenarnya arab tu tang nasi tu ja.. yang lain semua berlaukkan style nasi kandar. Makan kita makan nasi lemak royale yang famous di Kedah tu. Nasi lemak royale tu sebenarnya nasi kandar jugak cuma nasi yang digunakan tu nasi lemak. Boleh tengok nasi lemak royale yang aku penah review di nasi lemak royale Jalil dan nasi lemak royale sebelah istana. Begitu jugak dengan nasi arab ni, guna nasi arab untuk lauk nasi kandar. Kalau korang nak rasa nasi arab ni kena datang awal. Buka je petang, terus datang sebab diorang akan serve nasi arab ni seperiuk besar sampai habis. Biasanya akan cepat habis. Bila dan habis seperiuk nasi arab, diorang tak akan refill nasi arab tu.....dah habis, ganti dengan nasi putih biasa...Kalau datang malam, kebiasaanya nasi arab dah habis...
lauk nasi kandar yang sedap-sedap
Lauk-lauk kalau korang tengok, memang menyelerakan. Kombinasi kuah campur tu yang penting. Kalau tak pandai campur nanti jadi tak sedap. Nasi arab ni memang menjadi tumpuan masyarakat Kepala Batas. Nak makan kat sini tak timing tak cantik, boleh beratur panjang. Aku nasib baik sikit sampai awal. Tu pun dah start orang nak beratur panjang dah...dan nasib aku baik gak sebab nasi arab masih ada lagi...Restoran ni pelik sikit, bukan diorang takda bangunan sendiri yang nak berniaga tepi jalan ni. Diorang ada bangunan sendiri yang betul-betul bertentangan dengan khemah tepi jalan diorang tu, tapi diorang pilih untuk berniaga secara open. Ada dua pilihan customer untuk makan samaada di luar ataupun boleh makan di dalam bangunan. Landmark nasi arab ni, sebelah je restoran ni, ada bank Hong Leong bank. Parking rasanya takde masalah sangat kot. Boleh je nak parking mana-mana.
beratur nak ambil lauk

gambar-gambar sekitar nasi arab Kepala Batas
Lokasi nasi arab ni secara spesifik dan tepat, ia berada di pekan Kepala Batas, Pulau Pinang. Gps koordiant dan google map adalah seperti di bawah:
gps koordinat : 5°31'01.3"N 100°25'51.4"E

No comments:

Post a Comment