Jalan-jalan Muzium Arkeologi Lembah Bujang, Merbok Kedah


Muzium Arkeologi Lembah Bujang


Muzium Akreologi Lembah Bujang, Merbok, Kedah adalah tempat tinggalan sejarah yang banyak dipamerkan barang-barang purba terutamanya batu. 
Ianya juga adalah muzium arkeologi yang pertama yang dibina di Malaysia. Muzium ini telah dibuka secara rasmi oleh sultan Kedah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Abdul Halim Muadzam Shah ibni Almarhum Sultan BadliShah pada 23 Januari 1980.
 Lembah Bujang merupakan tapak arkeologi yang paling dikenali orang pengkaji proto sejarah semenanjung tanah melayu. Ia adalah kerana kerajaan yang wujud dilembah bujang dalam abad ke 2 dan 15 masihi banyak meninggalkan warisannya. Setakat ini sebanyak 87 tapak warisan kerajaan tersebut telah dijumpai di Lembah Bujang. Antara warisan tersebut ada yang dijumpai terkumpul dalam satu kawasan yang luas dan strategik. 
Barang-barang tinggalan sejarah
Kawasan yang terkenal dengan tinggalan arkeologi yang boleh ditakrif sebagai kompleks ialah Sungai Mas, Bukit Batu Pahat, Merbok, Bukit Pendiat, Bukit Choras, Sungai Batu dan kompleks pencandian pengkalan bujang.
Warisan lembah bujang diketahui wujud apabila Kolonel Lames Low, seorang residen british melaporkan jumpaan tersebut dalam tahun 1840-an. Penyelidik arkeologi di lembah bujang merupakan penyelidikan berterusan semenjak tahun 1960-an. Antara ahli arkeologi yang menghasilkan kajian tentang lembah bujang I.H.N Evans, QuaritchWales, Dorothy Wales, Alastair Lamb, P.A.V Peacock, Al-Rasyid, Adi Haji Taha, Nik Hassan Shuhaimi, Leong Sau Heng, Kamaruddin Zakaria, Supian Sabtu dan Zulkifli Jaafar.
Pameran-pameran dalam muzium
Selain pameran indoor, pengunjung juga boleh tengok tinggalan sejarah outdoor iaitu tapak sebenar tinggalan sejarah yang bersebelahan dengan bangunan muzium. Di situ ada tinggalan Candi Pendiat, Candi Bukit Pahat, Candi Pengkalan Bujang dan Candi Bendang Dalam.
Papan tanda arah empat Candi yang bersebelahan muzium

Pintu gerbang anak tangga yang menuju ke empat-empat candi tersebut

Candi Pendiat

Candi Bukit Batu Pahat
Penat juga la nak memanjat bukit tu. Bersebelahan dengan muzium ni juga ada air terjun yang agak unik sikit. Seolah-olah macam disimenkan batu-batu tu ataupun memang disimenkan itu tak pasti.
áir terjun
Jadi, kepada yang nak datang ke Muzium Lembah Bujang ni, datang la ke Merbok Kedah. Disertakan juga disini gps koordinat dan google map untuk ke muzium lembah bujang ini.
gps koordinat : 5°44'17.1"N 100°24'52.1"E atau 5.738083, 100.414464

No comments:

Post a Comment