Rahsia 5 Teknik Masakan Sihat

 1. Celur
sayur sayuran seperti bendi , asparagus, carrot , kacang boleh di celur dalam 30 saat-1 minit jangan celur terlalu lama nanti khasiat sayur akan larut dalam air celur tadi

2. Kukus
teknik Kukus juga sangat baik untuk kesihatan kerana kita tidak menggunakan minyak langsung , pelbagai resepi mudah boleh dilakukan , ikan siakap kukus halia sangat mudah dan di tambah dengan herba Halia yang menyihatkan , jangan tenguk aje cuba tau ..

3. Rebus
Teknik Rebusan ini boleh kita buat masakan asam pedas ikan atau ayam , asam pedas tidak ada minyak kerana kita tidak menumis kan ..campak aje bahan-bahan tunggu hingga masak letak ikan atau protein lain ..mudah kan !

4. Sup
teknik sup ini lebih kurang dengan teknik rebusan cuma sup ada herba-herba seperti kulit kayu manis , bunga cengkih dan herba lain. teknik sup ini juga tidak memerlukan minyak dan sangat sihat .

5. Bakar
Teknik bakar,salah satu teknik yang sangat mudah , kalau nak pilih makanan kat luar pun boleh ambil ikan bakar atau ayam bakar , ini sudah tentu lemaknya dah habis di bakar kan …  

No comments:

Post a Comment