HUBUNGAN ANTARA MADU TUALANG DAN PENYAKIT DARAH TINGGI

Kematian yang berpunca dari penyakit yang sebenarnya dapat di cegah dengan amalan sunnah minum Madu.Dakwah Thib Nabawi (pengubatan Nabi) tidak sampai kepada mereka. 

Sebenarnya, sudah ada kajian secara rawak, double blind, dijalankan di Universiti Sains Malaysia membandingkan antara 20 g / hari Madu Tualang dengan 20 g / hari Madu Cocktail di kalangan wanita pasca menopause berumur 45-65 tahun. Parameter kardiovaskular dan pengukuran antropometrik dinilai setelah 6 bulan dan 12 bulan pemberian Madu. 

Hasilnya, wanita yang diberikan Madu Cocktail menunjukkan kesan yang baik pada indeks berat badan. Namun, suplemen Madu Tualang menunjukkan kesan yang sangat unggul dalam menurunkan tekanan darah diastolik dan gula darah puasa berbanding dengan Madu Cocktail. Kajian lebih lanjut diperlukan untuk memastikan mekanisme yang mendasari Madu Tualang dan Madu Cocktail pada setiap parameter yang diperhatikan.

Hal ini sejalan dengan ayat al-Quran yang secara jelas nyatakan manfaat madu sebagai Shifaa' Linnas (شفاء للناس) . Surah an-Nahlu ayat 68-69. 

Sukatan:

1-2 sudu Madu Tualang per hari sudah memadai untuk pencegahan penyakit kronik. 

1-2 sudu Madu Tualang 2-3 kali sehari untuk rawatan penyakit.

No comments:

Post a Comment