Telur premium...

Kali ni aku nak share apa yang aku tau pasal telur. Semua org tau telur adalah sumber protein yang bagus sebenarnya. Tapi kadang2 ada gak org tanya bape biji telur boleh makan sehari…Tapi takda la plak org nak tanya bape ketul ayam goreng fast food yg boleh amek dalam sehari…

Telur pun ada telur premium. Bila premium mestila harga mahal sikit dak…macam barang2 branded, mestilah harga mahal kan…pada yang nak jaga sihat, mereka akan berjuang utk itu..aku pun nak jadi salah seorang daripada golongan tu…(moga istiqomah).

Telur selenium yg aku suggest dalam entry aku ada banyak kelebihan. Antaranya ada banyak jenis vitamin. Vitamin B1,B3,B6,B9,B12 dan mineral macam kalsium dan selenium. Apasal plak penting selenium tu? Sebenanya selenium tu diperlukan dalam badan kita dalam kuantiti yg sikit je. Selenium ni  sangat membantu badan kita memproses sejenis protein istimewa yang dikenali Enzim Antioksida.

Enzim ni boleh halang kerosakan sel manusia dan mendorong pertahanan tubuh yang lebih baik. Kalau kurang selenium, simptom nilah yg kita akan dapat. Otot selalu lemah, ketidaksuburan di kalangan lelaki dan wanita, rambut kerap gugur, kuku pecah.

 

Kalau korang tengok warna kuning dalam telur selenium pun lagi oren terang compare dengan telur biasa. Aku refer pd telur yg aku beli la ye…Harap membantu…

No comments:

Post a Comment